Cesta letadlem trvala z dnešního pohledu neuvěřitelných čtyři a půl hodiny. Sympatické však je, že letenka tehdy zahrnovala také následnou cestu autobusem z letiště do Vodičkovy ulice v centru Prahy. Podle cestovní smlouvy teprve v centru Prahy letový řád oficiálně končil. Cílem aerolinek bylo totiž dopravit své zákazníky tam, kam doopravdy potřebují. A to je obvykle centrum města, a nikoliv samotné letiště.

Za cenu tehdejší letenky dnes luxus na dlouhé trase

„Jednosměrná letenka tehdy vyšla na 18 liber nebo 3600 korun, což dnes odpovídá částce zhruba 700 liber, tedy přibližně 22 500 korun. Cena zpáteční letenky se pohybovala od 32 liber, tedy 6480 korun. To je přepočteno na současnou hodnotu peněz závratných 40 tisíc korun,” informoval Novinky Roman Pacvoň, který britské aerolinky v ČR zastupuje.

Jen pro srovnání, přibližně za tuto cenu můžete dnes u britských aerolinek pořídit zpáteční letenku v business třídě do New Yorku. Letecká doprava za uplynulá desetiletí výrazně zlevnila.

Tehdejší první lety byly operovány letadlem Douglas D-3 pro 21 cestujících. Jak je patrno z leteckého řádu linky Londýn - Praha, již tehdy platila pravidla, která známe z cestování letadlem dodnes: cestující měli povoleno jedno zavazadlo o hmotnosti maximálně 20 kg, přičemž za nadváhu se připlácelo, dítě do dvou let cestovalo za poloviční cenu a na palubě bylo k dispozici občerstvení. Úsměvně může působit poznámka, že letenka neopravňuje pasažéra v cílové destinaci k žádnému ubytování.

Přímému spojení předcházely přískoky

Přímé letecké spojení z roku 1946 ale nebylo prvním, které Prahu s Londýnem spojovalo. Již od roku 1935 provozovaly BEA, tehdy ještě pod názvem Imperial Airways, nepřímé letecké spojení realizované tzv. přískoky. Praha byla jednou ze šesti zastávek na trase z Londýna do Budapešti. Kromě Prahy měl let mezipřistání ještě v Bruselu, Kolíně nad Rýnem, Lipsku a Vídni. Let do Prahy tehdy trval bolestivých šest hodin a byl operován letounem De Havilland DH86.

V současné době je Londýn jednou z nejvytíženějších destinací pražského ruzyňského letiště. Jen British Airways obsluhují svou linku do Londýna až pěti lety denně, a to letadly typu Airbus A320 pro 168 cestujících a ceny za zpáteční letenku začínají na necelých čtyřech tisících korun. Inu, mnohé se změnilo v letecké dopravě. A povětšinou ku prospěchu zákazníků či přinejmenším jejich peněženek...