Před takovými deseti patnácti lety to byla záležitost převážně "zazobaných" důchodců, kteří si potrpěli na smoking a skvělou večeři s kapitánem plovoucího hotelu. Řeč je o okružních plavbách po mořích a oceánech, jimž v posledních letech přicházejí na chuť i mladí lidé, kteří si chtějí užít zábavy.

"Celosvětově jde o nejrychleji rostoucí segment cestovního ruchu, což platí i pro nás. Ale největší boom má ještě před sebou," říká Michal Veber, tajemník Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACČK).

Údaje, které zveřejnila Mezinárodní asociace pro okružní plavby, potvrzují, že zájem o tento druh turistiky po tragické havárii výletní lodi Costa Concordia (v lednu 2012 u toskánského ostrova Giglio) nepolevil. Právě naopak.

Jde-­li o to, přilákat nové zájemce, pak fantazie nezná mezí. V nabídce cestovních kanceláří přibývají "tematické okružní plavby" například pro milovníky tvrdého rocku či jiné hudby. Jsou plavby určené převážně pro vášnivé hráče golfu, milovníky wellness či pro swingery, ale stejně tak pro rodiny s dětmi. Existují i "kulinářské" výlety, během nichž se podávají pokrmy připravené věhlasnými kuchaři přítomnými na palubě. 

Ještě rychlejšímu tempu růstu brání omezené kapacity loděnic, které nestačí poptávce lodních společností. Četné přístavy, kde mají turisté zastávku, mohou přijmout jen velice omezený počet obřích plavidel.

11 tisíc korun - za tolik už lze pořídit plavbu po Středozemním moři v mimosezonních termínech s využitím akčních slev.

Letos v květnu má být v loděnicích Chantier de l’Atlantique ve francouzském Saint Nazaire spuštěna největší výletní loď světa Harmony of the Seas, kterou si objednala společnost Royal Caribbean sídlící na americké Floridě. Pojme 6400 cestujících na 16 palubách a 2100 členů posádky.

Zájem rychle roste také v Česku

Češi si podle Vebera nejčastěji kupují osmidenní zájezdy (tedy na sedm nocí). Turista v průměru zaplatí kolem 30 tisíc korun. Ale většinu prodejů tvoří plavby po Středomoří za zhruba 20 tisíc korun (ve vnitřní kajutě bez okna).

45 let - je věkový průměr českého turisty, který si zaplatí okružní plavbu po moři.

Průměr zvedají zájezdy s luxusnějším ubytováním – v kajutách s oknem a balkonem, které jsou dražší o desítky procent. Na stejné plavbě tak lze utratit dvojnásobek až trojnásobek, pokud si člověk dopřeje prostorné apartmá s lepšími službami.

"Na trhu jsou také prémiové a skutečně luxusní lodní společnosti, kde lze za osobu na týdenní plavbě zaplatit od 80 tisíc do 300 tisíc eur. Cenový strop v podstatě neexistuje," podotýká Michal Veber.

Plavbě po Středozemním moři dává přednost asi 70 procent českých turistů. Nejoblíbenější exotickou destinací je pro ně Karibik (15 procent), potom Spojené arabské emiráty.

Co napovídají evropská čísla

Okružní plavbu po širém moři si loni dopřálo 6,6 milionu Evropanů, o tři procenta více než v roce 2014. Jejich počet za posledních osm let stoupl přibližně o polovinu. Tohoto druhu cestovního ruchu se poslední krize vůbec nedotkla, uvádí v poslední zprávě Mezinárodní asociace pro okružní plavby.

"Zveřejněná čísla dokazují, že okružní plavby v Evropě a po celém světě zažívají opravdový rozkvět," komentuje Kerry Anastassiadis, člen výkonného výboru zmíněné asociace.

Ve světě se loni na okružní plavbu vydalo třiadvacet milionů lidí, z toho zhruba polovina ze Severní Ameriky. Je to stále velice málo. Pro srovnání: Do amerického Las Vegas loni zavítalo 42,3 milionu návštěvníků. "Okružní plavby jsou opravdu velice mladý, stále se rodící byznys. Jeho možnosti růstu v Evropě a po celém světě jsou prakticky neomezené," tvrdí Anastassiadis.

První okružní plavbu přesto již před více než 125 lety podnikla loď Augusta Victoria. Vyplula z dolnosaského Cuxhafenu 22. ledna 1891 se 241 cestujícími, kteří měli dost peněz a času, aby se vydali na skoro dva měsíce trvající plavbu k Itálii a dále k blízkovýchodním břehům.

Největšími milovníky jsou Norové

Největším evropským trhem je od roku 2014 Německo, které se podle počtu klientů (loni 1,81 milionu) těsně dostalo před Británii spolu s Irskem.

900 milionů dolarů - nejméně tolik stojí stavba lodi pro pět tisíc cestujících.

Při hlubším pohledu se však naskytne odlišný obraz. Němců je na palubách sice nejvíce, ale Britové tam tráví delší dovolenou. V průměru jedenáct dnů, kdežto Němci necelých devět, což je současně celoevropský průměr.

Nejoblíbenější je tento druh rekreace v Norsku. Z tisíce obyvatel se tam pro okružní plavbu po moři rozhodne 40 lidí, zatímco v Británii a Irsku sedmadvacet, v Německu dvaadvacet. Na konci západoevropského žebříčku jsou Dánsko a Nizozemsko (šest).

V Česku tyto údaje nejsou k dispozici. Ve srovnání se zájmem o běžné pobytové zájezdy je to zatím jenom zlomek, kdežto v západní Evropě se pro tento typ rekreace rozhoduje tři až pět procent turistů.

Počet pasažérů na okružních plavbách (celosvětově, milionů)

2009                 17,8
2010                 19,1
2011                 20,5
2012                 20,9
2013                 21,3
2014                 22,04
2015                 23
2016                 24

Rok 2016 je předpověď

Zdroj: Cruise Lines International Association

Největší lodní společnosti nabízející "cruisy" (stav koncem roku 2015)

Společnost         Počet plavidel         Lůžková kapacita

Caribbean             23                           68 478
Carnival                24                           62 368
Princess                18                           40 996
Norwegian            14                           38 546
Costa Cruises        15                           37 220

Více než 80 procent trhu (podle počtu pasažérů) kontrolují tři největší společnosti.